KIM Siyeon

    © 2009-2023


    Their Own Ways, 36', Documantary Film, 2023

    To prepare an exhibition on solidarity between solitude and isolation, the writer collects and solidifies the stories of women who live on isolated islands, such as Jeju Island, Chagwido Island, and Mara Island. The narrations of solitude “where moments of solidarity become beautiful” such as a story of a woman living in an English Village after receiving development compensation, a woman who ran away three times due to forced marriage, and a female angler of Mara Island, are combined. Their Own Ways takes the “Dead Tree” of Mara Island as an object that symbolizes beings who endure in solitude. This essay documentary investigates places, people, objects, and scenery, develops them into ideas, and utilizes multiple tools such as pictures, animations, and texts.

    고독과 고립의 연대에 관한 전시를 준비하는 작가는 제주도, 차귀도, 마라도 등 고립된 섬에 사는 여성들의 사연을 수집하여 물질화하는 작업을 하고 있다. 개발 보상금을 받아 영어마을 옆에 산다는 여자, 강압적인 혼인을 시발점으로 하여 세 번이나 도망친 여자, 마라도의 여자 낚시꾼 등 ‘연대하는 순간이 아름다워질 수 있는’ 고독의 서사를 엮는다. 마라도에서 발견한 몸이 잘린 고사목이 홀로 견디는 존재들의 상태를 대변하는 오브제로 선택된다. 장소와 그곳에 기거하는 사람들, 사물, 풍경을 조사하여 아이디어를 발전시킨 작업으로 사진과 애니메이션, 텍스트 등 멀티 툴을 활용한 에세이 다큐멘터리이다.

    In this work imaginary images show internal space and time, departing from real space and time.
    The tree that loses its way asks after the land left for us.
    Is the side that lost its way the side that puts down roots?
    Or, is that a being that remains uprooted and floating?
    The forest stretches out.
    It turns to a dot or vanishes away. The subject of appreciation moves from the ‘space’ of a forest to ‘time’ at the moment that everything disappears. This work is intended to show emotional illusion in this transfer.

    REVIEW

    To prepare an exhibition on solidarity between solitude and isolation, the writer collects and solidifies the stories of women who live on isolated islands, such as Jeju Island, Chagwido Island, and Mara Island. The narrations of solitude “where moments of solidarity become beautiful” such as a story of a woman living in an English Village after receiving development compensation, a woman who ran away three times due to forced marriage, and a female angler of Mara Island, are combined. Their Own Ways takes the “Dead Tree” of Mara Island as an object that symbolizes beings who endure in solitude. This essay documentary investigates places, people, objects, and scenery, develops them into ideas, and utilizes multiple tools such as pictures, animations, and texts.

    SYNOPSIS

    This documentary delves into Mara, Jeju, and Chagwi Island, showing encounters with people and objects. It intricately depicts the journey of transplanting deceased tree roots from Mara Island to the Jeju Museum of Contemporary Art. Throughout the film, it encourages contemplation on themes such as the intimidating allure of the ocean, the lure of solitude, and the reverberations of isolation. These roots, washed ashore by a typhoon, resided on Mara Island for nine years before finding their place in the museum. The film deftly captures the passage of time, the change of place, and the moments of isolation.

    *시놉시스

    마라에서 제주, 차귀도, 우연히 만난 사람들 등으로 구성되는 다큐멘터리. 마라도의 죽은 나무 뿌리를 제주현대미술관 전시실로 옮겨오는 과정을 담았다.
    섬의 시간, 마라도의 특성, 고립의 정서를 들여다보고 여러 장소로 이어지는 시선을 통해 ‘바다는 공포의 대상인가?’,
    ‘고독은 아름다운가?’,‘
    고립은 피폐를 양산하는가?’와 같은 질문을 던진다.
    태풍으로 바다로 떠내려온 나무뿌리는 마라도에서 9 년을 보내고, 지금은 제주현대미술관에 와 있다.
    긴 시간을 통해 나무뿌리에서 마주하게 되는 것은 장소의 이동, 고립된 시간에 대한 시선이다.

    *연출의도

    장소가 제공하는 물리적인 고립은 피폐를 만들어낸다.
    이 작품은 제주를 바탕으로 한 독특한 사회적 관계망, 섬이라는 지리적 위치가 던져주는 특수성을 드러내는 방식으로 구성했다.
    섬은 육지와는 다른 형태로 고립을 길들이고 있었다.
    우연한 만남, 그리고 뜬금없는 짧은 대화에서, 우리는 여성이 사회로부터 고립된 순간, 인간이 공동체로부터 고립된 순간을 발견한다. 그 시절엔 당연했다거나,
    ‘어쩔 수 없지’로 이어지는 포기의 정서, 그리고 나무를 절단하면서 드러나는 작가적 욕망과 죄책감의 연결고리를 통해 또 다른 형태의 사회적 고립을 들여다보았다.

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